7 Langkah Awal Kawal Statistik Remaja Hamil Luar Nikah

Ketika isteri saya masih bertugas di Hospital Umum Sarawak, banyak kisah remaja hamil luar nikah yang datang untuk mendapatkan rawatan, dikongsikan dengan saya. Sebahagian besar remaja yang datang mengakui telah pun mengadakan hubungan kelamin luar nikah bukan sekali malah ada yang sudah hilang perkiraaan. Oleh kerana terlalu banyak kisah yang dikongsikan oleh isteri saya, terpacul soalan yang lahir daripada kebimbangan, adakah statistik kes hamil luar nikah di Sarawak terlalu teruk?

Beberapa hari lepas, kebimbangan saya terjawab. Berita televisyen melaporkan statistik remaja hamil luar nikah di Sarawak amat membimbangkan. Biarpun statistik yang dilapor tidak dibandingkan dengan negeri-negeri lain, namun untuk dijadikan sebagai bahan laporan berita, tentu sahaja isu itu sudah mencapai tahap yang serius.

Sudah menjadi tabiat, amat sukar untuk kita mengambil sikap reaktif apatah lagi pro-aktif untuk menangani sesuatu isu sehinggalah isu tersebut terkena batang hidung kita sendiri. Kita hanya bertindak balas apabila sesuatu isu menggugat kepentingan atau status quo kita. Jangan tunggu sehingga adik atau anak perempuan kita menjadi penyumbang statistik kehamilan luar nikah. Kita harus belajar untuk bertindak terhadap sesuatu isu demi kepentingan umum dan bukan hanya demi kepentingan diri sendiri.

Sebarang langkah untuk menangani isu ini perlu fokus ke arah menyelesaikan punca masalah dan bukannya sekadar menutup masalah yang berlaku. Sebagai contoh, cadangan pemberian kondom percuma yang pernah diutarakan oleh Kementerian Kesihatan sebelum ini hanyalah sekadar menutup masalah penularan jangkitan HIV AIDS, kehamilan luar nikah dan pembuangan bayi namun sama sekali tidak menyelesaikan punca masalah iaitu kesalahan melakukan hubungan kelamin luar nikah. Biarpun statistik kehamilan luar nikah boleh dikurangkan dengan pengamalan safe sex, namun masyarakat khususnya remaja tetap menjadi rosak dengan penularan gejala hubungan kelamin tanpa ikatan perkahwinan yang sah.


Untuk menangani isu remaja hamil luar nikah, saya yakin usaha pendidikan adalah lebih baik daripada pengawalan dan penguatkuasaan. Kunci kejayaan pendidikan untuk pencegahan ini adalah keakraban hubungan remaja dengan pihak-pihak yang boleh membantu mereka. Tanpa menafikan kesalahan yang telah mereka lakukan, adalah lebih baik kita bantu remaja yang terjebak dan giatkan usaha pencegahan untuk remaja lain.

Justeru, saya mencadangkan 7 langkah awal untuk mengawal statistik remaja hamil luar nikah. Langkah-langkah yang dicadangkan adalah untuk menyelesaikan punca masalah iaitu hubungan kelamin luar nikah. Saya susun langkah-langkah ini mengikut skala pengaruh pihak-pihak yang terlibat untuk membantu menjayakannya.


[SATU] Remaja Sibukkan Diri Dengan Aktiviti Keluarga Dan Persatuan. Usaha mengawal dan seterusnya mengurangkan jumlah kehamilan luar nikah harus bermula dengan pelakunya sendiri. Sememangnya sukar untuk remaja beroleh kematangan dalam mendidik dan mengawal gelora nafsu yang kononnya "cinta" kerana ia adalah suatu proses yang panjang. Namun saya percaya, proses panjang ini boleh dilalui dengan baik sekiranya minda remaja tidak terlu berfikir dan terbawa-bawa dengan perasaan semulajadi manusia itu. Oleh itu, remaja perlu mengarahkan minda ke lain dengan cara menyibukkan diri dengan aktiviti keluarga dan persatuan. Dengan mengelak diri daripada melayan gelora nafsu secara berseorangan atau berdua-duaan dengan pasangan, masa akan lebih banyak dimanfaatkan untuk aktiviti yang produktif untuk diri sendiri dan orang lain.

[DUA] Ibu Bapa Lebihkan Masa Aktiviti Bersama Keluarga. Kesibukan tidak boleh dijadikan alasan untuk mengabaikan anak-anak. Keperluan kepada perhatian dan kasih sayang ibu bapa tidak pernah berkurangan dengan meningkatnya usia anak-anak. Biar sesibuk manapun, prinsip family first wajib diamalkan oleh ibu bapa. Dalam isu kehamilan luar nikah ini secara khusus, hubungan ibu bapa bersama anak-anak perempuan adalah amat penting. Ibu bapa perlu menyediakan sesi khas setiap hari bersama dengan setiap seorang anak-anak secara peribadi untuk berbual dan berbincang tentang pelbagai perkara yang mereka tempuhi dalam kehidupan. Perlu diigatkan bahawa, hubungan yang akrab bersama anak-anak tidak akan wujud dalam tempoh sehari dua lebih-lebih lagi sekiranya hubungan ini baharu sahaja hendak dimulakan. Oleh itu, sabar dan konsisten adalah kata kunci untuk menjayakan hubungan yang akrab bersama anak-anak.

[TIGA] Guru Sebagai Kaunselor Tambahan, Ibu Bapa Di Sekolah. Hanya dengan seorang dua kaunselor di sekolah tidak akan mampu mencapahkan khidmatnya dengan efektif kepada ratusan para pelajar dalam sesebuah sekolah. Oleh itu, para guru lain di sekolah harus bertindak secara sukarela di luar daripada bidang tugas hakiki mereka untuk berperanan sebagai kaunselor tambahan. Tugas ini boleh dimudahkan dengan menginstitusikan istilah guru sebagai ibu bapa pelajar di sekolah dengan cara mewujudkan keluarga sekolah. Para pelajar dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil yang digelar keluarga sekolah dan dipimpin oleh seorang guru yang akan bertindak sebagai ibu atau bapa kepada keluarga sekolah tersebut. Dengan cara itu, setiap guru akan mempunyai keluarga sekolah untuk dibimbing dengan ilmu kehidupan berpandukan nilai dan agama. Hubungan guru sebagai ibu bapa di sekolah untuk para pelajar akan membantu mereka melalui proses kematangan dengan jayanya.

[EMPAT] Institusi Agama Mesra Belia. Institusi agama seperti masjid, gereja, tokong dan kuil boleh memainkan peranan penting menangani isu ini. Saya percaya bahawa agama dengan nilai-nilai mulia di dalam ajaran masing-masing adalah ubat terbaik sebagai panduan hubungan remaja sesama sendiri. Institusi-institusi agama harus mengambil sikap mesra belia dengan menjadikan masjid, gereja, tokong dan kuil sebagai lokasi dilengkapi fasiliti yang mudah diakses dan interaktif untuk belia. Institusi agama juga boleh mewujudkan aktiviti berkala bersama remaja dan lebih baik lagi setiap aktiviti dibimbing oleh mentor terlatih daripada institusi agama dengan pendekatan yang segar. Institusi agama boleh memberi ruang dan peranan kepada remaja untuk berfungsi dalam kapasiti mereka untuk komuniti setempat. Dengan kepercayaan dan tanggungjawab yang diberikan, remaja akan menjadi lebih matang.

[LIMA] NGO Khusus Tangani Remaja Hamil Luar Nikah. Sebahagian besar NGO di Malaysia mengambil pendekatan populis dengan cara mencapah ke semua kerja lapangan namun tidak secara mendalam. Natijahnya tidak menunjukkan impak yang besar dan konsisten untuk setiap lapangan yang diceburi. NGO harus berubah daripada do little for everything kepada do everything for a thing. Dengan cara ini, gerak kerja NGO akan lebih terarah dan pakar dalam sesuatu kerja lapangan yang diceburi. Oleh itu, kita perlukan sebuah NGO khusus untuk koordinasi gerak kerja menyeluruh menangani isu kehamilan lur nikah dalam kalangan remaja. Pendaftaran NGO kepada ROS tidak mengambil masa yang lama seperti sebelum ini. Malah gerak kerja sudah boleh bermula setelah mempunyai tenaga dan sumber yang mencukupi tanpa perlu sibuk dengan proses pendaftaran yang boleh berjalan dalam masa yang sama. Pokoknya, harus ada NGO yang dibarisi oleh individu dan pihak yang komited untuk berdepan dengan isu ini.

[ENAM] Wakil Rakyat Beri Peranan Kepada Jawatankuasa Peringkat Kawasan Untuk Berfungsi. Tindakan di peringkat kementerian untuk menanangi isu ini akan menjadi formal dan disusahkan dengan masalah birokrasi dan prosedur yang akhirnya mengambil masa yang panjang sebelum dapat dilaksanakan. Oleh itu, adalah lebih baik wakil-wakil rakyat bertindak awal di peringkat kawasan masing-masing dengan menubuhkan jawatankuasa khas untuk menangani isu kehamilan luar nikah khususnya dalam kalangan remaja. Wakil rakyat boleh menghimpunkan individu dan pihak yang berkepentingan di peringkat kawasan yang diwakilinya. Malah, melalui jaringan hubungan yang ada, wakil rakyat juga pastinya cukup berwibawa untuk membawa masuk tenaga pakar dan sumber dana luar untuk membantu jawatankuasa berdepan dengan isu ini di peringkat kawasan. Saya percaya, di setiap kawasan pastinya akan ada individu dan pihak berkepentingan yang bersemangat untuk dilibatkan bersama dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang melanda kawasan mereka. Wakil rakyat berperanan untuk menggembleng segala sumber yang ada dalam kawasanya untuk memajukan kawasan masing-masing secara bersama. Inilah manifestasi terma "berkerja bersama saya" dan bukannya "berkerja untuk saya".

[TUJUH] Media Sedarkan Masyarakat. Pengawalan media hanya akan menimbulkan isu-isu lain berkaitan hak dan kebebasan media. Sekalipun kita sedar dan insaf bahawa media khususnya internet adalah sumber kepada lambakan informasi negatif yang menyumbang kepada gejala sosial hari ini. Adalah hampir mustahil untuk kita mengawal kemasukan informasi dalam dunia maya tanpa sempadan. Maka, adalah lebih baik untuk kita menyediakan pengguna media untuk lebih matang menerima informasi. Institusi media sendiri samada media cetak, radio, televisyen dan internet dengan kerjasama pihak-pihak berkaitan boleh berperanan mendidik pengguna melalui pendedahan fakta sebab dan kesan daripada isu kehamilan luar nikah melalui pendekatan menarik dan interaktif seperti iklan, kajiselidik, klip video dan lain-lain yang menjurus ke arah menyedarkan pengguna. Fakta-fakta yang didedahkan akan menjadikan para pengguna khususnya dalam kalangan remaja untuk berfikir panjang sebelum membuat apa-apa tindakan menuruti gelora nafsu yang akan merugikan mereka.



Ini merupakan beberapa cadangan langkah yang boleh dilaksanakan serta merta tanpa dibelenggu masalah birokrasi dan prosedur. Jika adapun, ia adalah minimum dan boleh dimudahkan dengan budi bicara pihak-pihak yang terlibat. Langkah-langkah ini sebagai usaha awalan sementara menunggu pihak berwajib merencana pelan gerak kerja yang lebih holistik.

Walaupun cadangan langkah-langkah ini bersifat reaktif, namun saya merasakan ia adalah suatu yang perlu dilakukan daripada duduk termangu kosong. Dengan harapan bahawa langkah-langkah reaktif ini di kemudian hari akan menghasilkan langkah-langkah pro-aktif sebagai susulannya. Ke arah masa hadapan yang lebih baik untuk semua.

Comments