Sudah-Sudah La Tu CEUPACS...

Saya hairan betul. Belum lama kerajaan luluskan kenaikan had umur persaraan perkhidmatan awan. Ni CEUPACS boleh cadang lagi nak naikkan had umur ke 60 tahun. Saya pernah tulis pandangan tentang isu ni dahulu. Kalau dahulu pun saya tak setuju apatah lagi sekarang. Baca ni: Kerajaan Diminta Timbang Kembali Persetujuan Lanjut Usia Persaraan

Malas dah nak tulis pandangan letak fakta berjela-jela kalau tak diambil kira. Kesian la kat generasi muda. Bukan la nak kata generasi lama ni kita tak nak guna lagi dah, tapi pada-pada la. Tak kan selamanya nak letak dia orang kat atas tu. Generasi muda jadi apa? Robot pekerja?

Masalah pengangguran generasi muda tak selesai lagi. Sekarang tengah senyap bukan sebab dah selesai tapi sebab tengah ada isu lain yang lebih hangat. Biasa la media nak cari makan. Nanti tup tap timbul lagi isu pengangguran generasi muda tak kira la siswazah ka apa ka, pokoknya yang menganggur ni ramainya generasi muda.

Ni Datuk Dr. S. Subramaniam, jangan la lembut sangat. Cakap kabinet belum ada keputusan tentang cadangan CEUPACS ni. Itu macam tanda-tanda nak setuju ja... Jangan Datuk... nanti generasi muda mengamuk, punah Malaysia nanti. Gembar gembur suruh generasi muda khususnya siswazah cebvur diri dalam keusahawanan, bukan semua yang berminat... Ramai yang nak kerja kerajaan, dapat gaji tetap bulanan, potong KWSP tak pun ada pencen tua nanti... Yang dah lama kerja kerajaan tu sudah-sudah la... bagi la peluang kat generasi muda lagi.
Post a Comment